|
Rozpoczęcie roku szkolnego
Sprzątanie świata
Ewakuacja
Klasa dla uzdolnionych
artystycznie
Ślubowanie
klas pierwszych
Dzień Nauczyciela
Stypendium Prezesa Rady Ministrów
Klasa
dla uzdolnionych artystycznie
W Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w
Sandomierzu trwają przygotowania do utworzenia nowego kierunku
kształcenia-Technikum Rzemiosł Artystycznych – na podbudowie gimnazjum w
specjalizacji: sztukatorstwo i kamieniarstwo artystyczne od roku szkolnego
2008/2009.
Szkoła o
takim kierunku kształcenia byłaby jedyną krajową placówką ,dla uczniów
uzdolnionych artystycznie. Przyszli kandydaci do tej klasy powinni wykazywać
się :widzeniem przestrzennym, uzdolnieniami manualnymi ,
spostrzegawczością, cierpliwością, sumiennością ,kreatywnością.
Dyrekcja, nauczyciele i oczywiście przyszli uczniowie liczą na pozytywną
opinię decyzyjną - o wpisanie do obowiązującej klasyfikacji zawodów
szkolnictwa zawodowego, technik rzemiosł artystycznych”.
W pracowni sztukatorskiej-w środku p. Szczepan Siudak (artysta, plastyk)
Inspiracją do działań w tym zakresie było uruchomienie eksperymentalnej
klasy Technikum Rzemiosł Artystycznych na podbudowie gimnazjum w
specjalizacji sztukatorstwo i kamieniarstwo artystyczne .Nauka trwała w
niej od 1 września 2003r.do czerwca 2007 r. w Zespole Szkół Technicznych i
Ogólnokształcących w Sandomierzu. Ten eksperyment pedagogiczny został pozytywnie
oceniony przez Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii
Sztuk Pięknych w Warszawie. Klasa została utworzona w ZSTiO staraniem
dyrekcji, władz samorządowych i oświatowych.
Pierwsze intencyjne rozmowy dotyczące współpracy: nauczycieli szkół
kamieniarskich z Polski i Czech miały miejsce 8 maja 2005r. w
Strzegomiu. Kolejne spotkanie odbyło się 28 czerwca 2005r.w
Sandomierzu. Uczestniczyli w nim ze strony czeskiej: dyrektor szkoły
kamieniarskiej w Horicach pan Josef Moravec i inż. Zdenek Kraus (członek rady
wojewódzkiego kralovohradeckiego urzędu, odpowiedzialny za szkolnictwo i
kulturę). Ponadto w spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele władz woj.
świętokrzyskiego, wiceprzewodniczący Sejmiku Wojewódzkiego pan Ryszard
Nagórny, Starosta pan Mieczysław Sawa i Wicestarosta pan Marek Kwitek.
Prowadzono konkretne rozmowy na temat programów nauczania poszczególnych
szkół, wymianie doświadczeń i wzajemnych kontaktów. Zaowocowały one zaproszeniem
dwóch nauczycieli sandomierskiej szkoły: pana mgr Szczepana Siudaka i Pana dr
Piotra Sławińskiego na dwutygodniowy staż do Horic. Celem stażu była wymiana
doświadczeń w nauczaniu przedmiotów zawodowych, zajęć praktycznych oraz ochrony
dóbr kultury materialnej. Warunki lokalowe i system szkolenia w dziedzinie
kamieniarstwa to przykład dla naśladowania dla naszej szkoły.
Zgodnie z założeniami reformy oświaty, kształcenie odbywało się w cyklu
czteroletnim. Opracowany przez nauczycieli: p. Ewę Polanowską i p. Szczepana
Siudaka program nauczania obejmował przedmioty zawodowe np.: rysunek techniczny
i odręczny, technologię sztukatorską i kamieniarską, materiałoznawstwo, podstawy
konstrukcji budowlanych, historię architektury detalu
architektonicznego, ekonomikę przedsiębiorczości, elementy wiedzy o ochronie dóbr
kultury materialnej, specjalizację sztukatorsko-kamieniarską, zajęcia praktyczne
oraz przedmioty ogólnokształcące z zakresu szkoły średniej. Szczególny nacisk
położono na szkolenie praktyczne w zakresie ręcznego wykonawstwa, kopiowania i
obróbki elementów sztukatorskich i kamieniarskich. Młodzież szkoliła swoje
umiejętności praktyczne na trwałych materiałach (gips, wapień, piaskowiec, marmur, granit)
w realnych warunkach oraz zapoznawała się z nowinkami
technologiczno-technicznymi.
Od pierwszego roku prowadzenia eksperymentu pracownia zajęć praktycznych
została przystosowana do potrzeb Technikum Rzemiosł Artystycznych. Wyodrębniona
została pracownia sztukatorska i osobno kamieniarska. Przygotowane zostały
stanowiska do wykonywania indywidualnych ćwiczeń na zajęciach warsztatowych oraz
została wykonana instalacja odpylająca. Podtrzymane zostały kontakty zawarte w
czasie trwania Liceum Zawodowego i nawiązane nowe między innymi :
z Zakładami
Obróbki Kamienia Budowlanego Pana Kazimierza Rogali w Przyłęku k/Mielca i pana
Andrzeja Partyki w Motyczu Poduchownym k/ Gorzyc. Nawiązaliśmy również kontakt z
redakcjami dwumiesięczników, ,Świat Kamienia” i ,, Nowy Kamieniarz”. Szkoła
otrzymała możliwość promocji naszego eksperymentu na łamach tych pism. W
trakcie odbywania praktyk zawodowych uczniowie poznawali proces obróbki
kamienia, począwszy od składania bloków skalnych, poprzez stanowiska
traków, szlifierek, polerek, obróbki płomieniowej płyt granitowych, ręcznej
obróbki, kończąc na magazynie wyrobów gotowych. Realizując poszczególne zadania i
prace uczniowie obserwowali pracę maszyn i urządzeń (piaskowanie, wykuwanie
liter, cyfr, klipartów, by później samodzielnie realizować określone zadania).
We wrześniu 2006r.odbył się pierwszy turnus specjalistycznej praktyki w
zaprzyjaźnionej szkole kamieniarsko-rzeźbiarskiej w Horicach w
Czechach. Opiekunami młodzieży byli nauczyciele: mgr Szczepan Siudak oraz dr
Piotr Sławiński. W czasie odbywania tej praktyki uczniowie poznawali od strony
praktycznej techniki redukowania wymiarów, przenoszenia punktów z modelu na
kamień -metodą przyrządu punktującego, trzech cyrkli, szubienic
tzw. ,,harfy” stosowanych podczas przekuwania modeli rzeźb i detali
architektonicznych. Wykonane przez uczniów prace, wysoko ocenili
przedstawiciele: Związku Kamieniarzy Czech - Hradeckraloweckiego Urzędu
Wojewódzkiego oraz dyrektor i nauczyciele szkoły w Horicach.
W listopadzie 2006r. młodzież sandomierskiej eksperymentalnej szkoły wzięła
udział w sympozjum kamieniarsko-rzeźbiarskim na targach, ”Vystawisko TMM” w
Trencinie na Słowacji. Uczeń Tymoteusz Bryła otrzymał wyróżnienie za
rzeźbę ,,Jesienna pani”.
Drugi turnus praktyk odbył się w marcu 2007 r. Praktyki te finansowane były
przez stronę czeską w ramach dwuletniego programu współpracy pomiędzy naszymi
szkołami.
Proces dydaktyczny zakończył się w sesji wiosennej 2007 r. Wszyscy uczniowie
zdali go pomyślnie w części ogólnej egzaminu maturalnego i zawodowego.
Wszystkie
te czynniki pozwalają teraz i pozwolą w przyszłości mieć nadzieję,
że absolwenci klasy eksperymentalnej są, a w przyszłości absolwenci będą dobrze
przygotowani do samodzielnej realizacji własnych ambicji zawodowych. Liczymy, że
młodzież zapewne będzie ;pogłębiać wiedzę na studiach kierunkowych,
otwierać własne warsztaty, zasilać kadry w istniejących firmach i
zakładach kamieniarskich oraz właściwie współpracować z architektami,
rzeźbiarzami i konserwatorami zabytków architektury.
Liczymy więc, że naszą ofertą edukacyjną zainteresujemy młodzież uzdolnioną
artystycznie. Zapraszamy !
© Wiesław Łomża2006

|